SWB-banans sista tåg

sodravxel.jpg (21912 bytes)
Foto ©N-E Nordqvist 1990-07-21
Lördagen den 21 juli år 1990 hände något som man blev nyfiken på. Dörrarna till det stora, långa och av galvaniserad plåt med dess gråa färg till plåtskjul stod öppna nere vid SWB-banan. Här skulle det vara något intressant att följa. Ingen av de närvarande järnvägsentusiasterna var särskild talföra. Alltid har man funderat vad är det inne i plåtskjulet, ryktet sa att det stod några ånglok i förvarning om det skulle hända något drastisk i Sverige.
Efter ett tag fick man klart för sig, vad som var på gång.  Snart började det dunka lite i spåren, ett annalkande tåg var på ingång. Strax efteråt uppenbarade sig den i folkmun välkända "Nyhammarsexpressen" på den nästan igenväxta och en gång i tiden viktiga och välvårdade järnvägen. Turerna blev allt färre och när det sista ordinarie godståget passerat kunde grönskan frodas fritt kring spåren.
På bilden har dieselloket kommit fram till den södra växeln på Lekombergs bangård. Växeln är lagd så att loket ska komma in på sidospåret.

Det ovanliga hjärtat

hjarta.jpg (22130 bytes)
Foto ©N-E Nordqvist 1990-07-21
Syllarna hade blivit sämre och sämre på grund av det bristande under- hållet. På vissa ställen var det inte mycket kvar av slipersen. En av de som var med och hämtade ångloken, och hade mer kunskap om järnvägen än vad skrivaren hade. Han berättade att här i Lekomberg fanns något, som var mycket ovanligt inom Sveriges järnvägar, nämligen ett "hjärta". Detta "hjärta", ett spårkors, vilket är mitt i bilden och tillverkat i ett enda stycke.