Djupatorpen
Foto: Okänd, omkring 1920
Från
en samling bilder från ett dödsbo har jag fått tillgång till ett antal
bilder från bygden, vilket jag är tacksam för. Vilka som är boende i
arrendebostaden vid Djupa när bilden togs är ännu okänt, men vi har våra
aningar då kyrkböckerna kan ge vissa ledtrådar.
Följer man den
väg, som nu går från den nedlagda gruvan i Lekomberg till sjön Rösjön
och vidare till Silvergruvan, då passerar man en plats, som kallas för
Djupa. De tre torpens placering på den svagt välvda lilla ås, en ås som
avslutar Hagberget i söder och binder ihop Rösjöberget med en fin vy
över bygden. Där nere, djupt i dalen sjön Väsman, och långt bort i
fjärran, blåskimrande berg. En ljuvlig liten idyll.
Av äldre, nu
avlidna personer har jag hört berättas att det gamla namnet var Djupå.
Ett bevis på att detta lite ovanliga namn finns, hittades bland alla
lagfarterna på tingshuset. Det finns några äldre kända skrifter där
platsen har stavats "Jupa".
En av vår bygds stora män, Karl-Erik
Forsslund, han hade en viss kärlek för att skriva namnet Jupa, jag
citerar här en liten del ur boken Storgårdsblomster: – Och allt
tystare blev det under kronorna, och allt högre stego vi över dalen. Vi
gledo förbi Jupa, den trivsamma, i ett krypin mellan skogsmörka stup
gömda stugan.
Djupatorpet blev köpt av Ernst Kleins svärfar Oskar Bodecker.
Till
yrket var han hattmakare på Fredsgatan i Stockholm. Det var Stockholms
största hattmakeriaffär , med tillverkning och renovering av hattar och
underhåll. Han blev intresserad av Djupa genom svärsonen Ernst Klein som
var här i bygden, bland annat som lärare på Brunnsvik. Olga, Oskars
dotter var här samtidigt då de var fästefolk på den tiden.
Det
som är känt just nu när detta skrivs, så var det från början en torpare
här som hade sin boning och han kallades för Djupa-Kalle. Eleven på
Brunnsvik tog sedan över torpet, och startade en jordgubbsodling.
Torparen
hade köpt det här stället, antagligen från Storgården i Brunnsvik, för
det var sålt genom Storgården. Och då kommer torpet under Patron Gustaf
Öhman, (Sofia Forslunds far).
Till den gamla torpstugan fanns
en gammal ladugård, den blev riven och ersatt av den som nu finns kvar
vid den nya arrendebostaden, se bilden ovan. Rykten säger att att det
var uppsatt en liten kolarkoja inom området från början, det var inte
så, utan Ernst Klein satte uppe en liten skrivstuga i skogsbrynet. Sedan
skulle den stuga som vi står inne vid nu ha byggs efter det? Det här
var en en gammal torpstuga helt enkelt, vi vet inte hur gammal den var,
kanske från 1700-talet!
En del källor från texten ovan är från en
inspelning i Djupatorpet den 6/6 1989 där Erik Svensson och skrivaren
samtalar om den kända historien från Djupa.
Oskar Bodecker ansåg
att jorden skulle brukas. Med den goda tanken så byggdes år 1910 en
bostad och en liten ladugård, åt en arrendator.
Ett litet jordbruk
växte upp som stöd åt de familjer som kom att bo i Djupa. I den lilla
ladugården fanns det plats för två kor och någon enstaka gris, för att
inte tala om några höns som gick omkring och sprättade.
Redskapen var inte vad de är idag, det är mycket blod, svett och tårar som har skapat denna idyll.
Den bostad som byggdes åt arrendatorn är den fastighet som ligger närmast vägen Brunnsvik - Rösjön.
När
man kommer in i detta lilla hus så verkar det som om tiden har stått
still under många år. I stugan har det bott många familjer. En av männen
som har bott i Djupa arbetade i gruvan i Lekomberg, han fick då namnet
Djupa-Kalle, en annan kallades för Djupa-Lasse. Alla visste vilken det
var när man sa Djupa-Lasse, Lars Larsson var hans riktiga namn.
Till
Djupa-Lasse kom det många gånger familjer från bygden, som ville köpa
mjölk från det lilla jordbruket. Pengarna, den tidens lön var inte så
stor, utan ett litet jordbruk drygade ut livets nödtorft.
Djupatorpet 2017
Foto: ©N-E Nordqvist 2017.
Någonstans
finns en bild på den nybyggda stugan. Då utan tegel på taket: Har mina
aningar att det var Johan Persson från Digervåla som byggde stugan
omkring 1910. I det närbelägna Lekomberg var gruvdriften på gång att
starta i större skala. Folket behövde bostäder under den första tiden.
När den nu var nybyggd, så har den nu stått på sin plats i över hundra
år. Exteriören har inte förändrats på något sätt under alla år.
En
muntlig berättelse finns att den första som flyttade in på Djupa var en
elev som gick på Brunnsviks folkhögskola under några år, han startade
på den tiden en jordgubbsodling. Enligt min sagesman så fanns det länge
jordgubbsplantor kvar en tid bland gräset utanför bostaden
På öppningssidan av länken Djupa står en familj uppställda framför huset.
Detta
har blivit ett stort huvudbry att reda ut, inga anteckningar finns i
församlingsböckerna för Ludvika landsförsamling om Djupa, allt sorteras
under Brunnsvik.
Funderingar har kommit och gått men att först
skriva att den och den bodde på Djupa utan att ha belägg för detta känns
inte rätt. Som tur är finns en bok från Solgården vilken bekräftar att
Gustav Andersson bodde på Djupa i början av 1910-talet. Bland annat år
1913 blev Gustav Andersson debiterad för en skjuts till Ludvika,
förmodligen med häst och vagn, vilken kostade 2,25 kr. Under åren
1914-1916 är han debiterad för hökörning, en planka 10,5x3x14 fot och
under krigsåren 1915-1916, 70 kg halm respektive 37 kg halm.
Under
1917 körde Karl Andersson, troligen hemmahörande vid ett torp kallad
för "Hemtorp" i Brunnsvik en flaggstång och 6 famnar ved från skogen
till Djupa
Ursprungligen var Gustaf Adolf Andersson född 1876 i
Grangärde medan hustrun Maria Ottilina Jansson hörde hemma i Brunnsvik
och lämnade jordelivet 1922-05-13.
Halmen behövdes troligen i den
lilla ladugården som ligger strax söder om boningshuset där det fanns
plats för några kor och troligen som var vanligt några grisar och höns.
När
flyttade familjen från Djupa? Svaret kan vi läsa i församlingsböckerna
där en anteckning finns att de flyttade till ett hus med två lägenheter
i Norrvik. Vidare till Sörvik och tillbaka till Norrvik. De båda
sönerna blev kvar här i bygden medan deras fader flyttade till Rågåker
utanför Borlänge.
Ståhlbergsstugan vid Djupa
Foto: ©Folke Forsslund 1936.

Här har Albertina Persson skrivit ett brev hur det skulle gå till med köpet av stugan. Ståhlbergsstugan som den kallas, den gråa lilla stuga med torvtak som beundrats mest av alla besökare vid Djupa.
Ståhlbergsstugan har det varit ett slags pörte? Mycket tyder på detta.
När
stugan plockades ned stock för stock av bland annat Ivar Andersson, som
då bodde i Silvergruvan, var väggarna inne i stugan alldeles svarta av
sot.
Stugan är i nästan samma skick som förut. Vid uppförandet
har det skett mindre förändringar och den öppna spisen har en
framträdande roll.
I spiskåpan finns en bräda ingjuten som är
alldeles svart, nästan bränd. Järnhällen har initialer PP och ett
felvänt s. Vem som har gjutit denna platta och varifrån den kommer är
obekant för de nuvarande ägarna.
Varför namnet Ståhlbergsstugan? Svaret finner vi i Silvergruvan.
I
början av ett av mina bygdehäften läser vi om att Per Andersson och
hans hustru Anna flyttade till Silvergruvan år 1818 och de hade fyra
barn. Ett av barnen var Johanna som vid 35 års ålder arbetade som piga
hos Bergsmannen Jan Persson i Brunnsvik. Bergsmannen Jan Persson i
Brunnsvik?
Nu började tankarna rulla runt och husförhörslängderna
kontrolleras ordentligt. När alla pusselbitar ramlat på plats så visar
det sig att bergsmannen Jan Persson hörde hemma på det vi nu säger
Karl-Erik Forsslunds Storgården. År 1855 kom Petter Persson till Jan
Persson som dräng från Gillermarken, samma år går Johanna och Petter
till prästen. De bosatte sig tydligen i en egen liten stuga någonstans
här i Brunnsvik.
År 1861 började tydligen hemlängtan till
Silvergruvan göra sig gällande. De beslutar att återvända till sin
hemby. År 1865 kom deras gemensamma dotter Albertina till världen.
Johannas son Fredrik var född 1853 och i husförhörslängderna så står det
Fredrik Persson (Stålberg). Järnhällen som har initialerna PP, den
kanske härstammar från Petter Persson.
Vem vet om denna blev
gjuten vid Krabbsjö hytta. Från Gillermarken och över skogen ner till
Bredsjöns norra sjöände där hyttan var belägen var det inte lång väg
genom skogen. Petter Persson var vid Gillermarken kolare, och kanske han
arbetade en tid vid hyttan och passade på att gjuta denna järnplatta
med sina initialer i.
Fredrik Ståhlberg var en riktig konstsmed,
han tillverkade lås som är säkra än idag, och konstsmide av hög kvalitet
bland annat lampkronor (ljuskronor). Många personer var till Ståhlberg
med sina klockor när de hade gått sönder och frågade:
- "Kan farbror laga klockan"?
Han tittade lite illmarigt, när de visade upp klockan och svarade:
-
Det kan jag väl försöka göra. När klockan skulle hämtas efter en tid
var den lagad och gick som den skulle. Men när betalningen kom på tal
var det lite si och så.
Troll och andra väsen var föremål för
många personer. Hur många gånger har vi inte läst/hört om hur kolaren
blev väckt av någon när han var i sin kolarkoja och milan betedde sig
konstigt. Även skrifter berättar om hur småfolket skötte om en mila som
låg lite avsides från de andra. Det goda andeväsendet, kanske fanns det
ett ont andeväsen också. De personer som levde kring 1900-talets början
kunde berätta om många konstigheter. Den person som har berättat om
denna händelse vill inte framträda med namn. Hon blev uppmanad av sina
föräldrar att niga och hälsa ordentligt när det skedde något konstigt.
För
då skulle det gå bra. Den här personen är då när det hände en ung
flicka som på vintern möter något konstigt på en väg kring Silvergruvan.
En kvinna, med svarta kläder och en stor schal på huvudet, skjutande på
en spark. På sparken ligger något som ser ut som en likkista insvept i
ett svart tyg. Flickan blir lite rädd, men niger och hälsar som hon hade
blivit tillsagd hemifrån.
När den okända kvinnan kommer fram till flickan stannar hon och säger:
-
Nu blev du allt rädd flicka lilla, men du ska inte vara rädd för mig.
Jag skall bara till Fredrik Ståhlberg med moraklockan, för den har
stannat. Lite senare visade det sig att den okända kvinnan som flickan
mötte var Landfors-Johanna.
Hur gammal är platsen Djupa
Källa: Häradsekonomiska kartan från år 1866-67
Den
gamla kartan som finns på Lantmäteriet visar att det har funnits ett så
kallat jordtorp vid det vi nämner som Djupa. Den blåa linjen är den
bäck som kommer från sjön Rösjön och rinner genom byn Brunnsvik och
vidare genom det område som inrymde Brunnsviks hytta. Mellan R och U
finns en vattenled som uppskattningsvis är ca 200 meter som en gång i
tiden drev en stånggång vid före detta Lekombergs gruva.
Vi ska
återgå till kartan ovanför, där det finns en prickad linje som utvisar
hur vägen går mitt igenom egendomen, på den södra sidan av jordtorpet.
Vi
bör gå lite längre tillbaka i tiden då det skedde en förrättning inom
Brunnsviks Skifteslag. På kartan från år 1838 finns området på bilden
ovan utmärkt och vad som går att utläsa så var det en åker och en slog
som ägdes av Bergsmannen Jan Persson, då boende på Storgården i
Brunnsvik.
Hade den här körvägen någon vital betydelse? Från
Djupa så fortsatte körvägen på den västra sidan av sjön Rösjön vidare
förbi Silvergruvan och på den västra sidan om Norra Gussjön innan den
går in i det område som kallas för Gillermarkens ägor. Här fanns på
olika ställen körvägar som ansluter till den här leden. Här finns många
för mig okända aspekter, en av dessa är att hyttorna behövde träkolen
från milorna.
Säg den glädje som bevaras, för mig finns en nyare
väg som går från Brunnsvik upp mot sjön Rösjön och vidare mot
Silvergruvan. En liten annan väg byggdes som gick mellan en stor sten
och ladugården.
Den kan man se än idag men ett av skogsbolagen byggde
en nyare väg ett antal meter utanför den stora stenen och själv kommer
man ihåg den gamla vägen strax utanför ladugården och stenmuren sedan
barndomen.
En äldre väg skymtar vid utsidan av nya ladugården
Foto:©N-E Nordqvist 2017
Numera har den knaggliga vägen flyttas på andra sidan av den stora stenen.
Text o redigering: N-E Nordqvist 2019-11-27 2023-05-20